Βουλή - Αγορεύσεις / Παρεμβάσεις

25-11-2014 Αγόρευση κατά την συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Έρευνα, τεχνολογική ανάπτυξη και καινοτομία και άλλες διατάξεις».
……………….

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): … Το λόγο έχει ο κ. Προκόπης Παυλόπουλος, Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας.

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ[1]: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ψηφίζω «ναι» επί της αρχής, θεωρώντας ότι το νομοσχέδιο αυτό βελτιώνει τα πράγματα. Και αυτό δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κάποιος.

Άκουσα τις αιτιάσεις. Τις άκουσα και στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, στην οποία δεν ανήκω, αλλά επειδή αφορά πανεπιστημιακά θέματα, με ενδιέφερε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Να επιδιώκει κανείς το τέλειο είναι σωστό σαν σκοπός ζωής. Αλλά μην ξεχνάμε ότι κάθε νόμος, και ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή, είναι ένα δημιούργημα το οποίο δεν μπορεί να επιτύχει εκείνο που καθένας θεωρεί ως ιδανικό. Στο κάτω-κάτω της γραφής, ποιο ιδεώδες είναι εκείνο το οποίο θα επιλέξουμε ανάμεσα στα περισσότερα που καθένας μας επιδιώκει;

Είναι αλήθεια ότι το υπό συζήτηση νομοσχέδιο βελτιώνει πράγματα. Είναι αλήθεια ότι θα μπορούσε να είναι πολύ καλύτερο σε ορισμένα σημεία που αφορούν κάπως γραφειοκρατικά ζητήματα. Αλλά μην ξεχνάτε, επίσης, ότι ορισμένες διαδικασίες επιβάλλονται γιατί, όπως ξέρετε, πολλά πράγματα γίνονται εν ονόματι της διαφάνειας. Και αυτή είναι μια αρχή που πρέπει να την υπηρετήσουμε σήμερα με όποιο κόστος.

 

Άρα βελτιώνονται ρυθμίσεις οι οποίες υπάρχουν και εισάγονται θεσμοί που δεν υπήρχαν και που είναι αναγκαίοι. Κατά τούτο, λοιπόν, το νομοσχέδιο αυτό συνιστά μια σαφή βελτίωση σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση.

Υπήρξε ανταπόκριση του Υπουργείου κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, την οποία δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανείς, έτσι ώστε να λέμε ότι ο διάλογος αυτός δεν υπήρξε εποικοδομητικός. Αυτοί είναι οι λόγοι για τους οποίους θεωρώ ότι το νομοσχέδιο αυτό πρέπει να ψηφισθεί επί της αρχής.

Από εκεί και πέρα θα κάνω μόνο μερικές παρατηρήσεις που είναι γενικότερες και αφορούν το ζήτημα της έρευνας. Κύριε Υπουργέ, κι εσείς και το επιτελείο σας, βρισκόσαστε στο Υπουργείο Παιδείας σε μία δύσκολη εποχή. Πλην όμως, η εμπειρία που έχει κανείς -ιδίως και από τα πανεπιστημιακά πράγματα- δίνει, ίσως, την ευκαιρία παρά τη δυσκολία των καιρών, την έλλειψη μέσων και υποδομών, χωρίς πρόσθετες ρυθμίσεις -ή όπου χρειαστεί, να δούμε αυτές τις ρυθμίσεις στο μέλλον, άλλωστε οι εξουσιοδοτικές διατάξεις οι οποίες έχετε σας βοηθούν- παρέχουν αυτήν την ευχέρεια να δούμε λίγο περισσότερο κι από κοντά το θέμα της έρευνας στον χώρο των ανώτερων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Είναι μια έρευνα η οποία μπορεί και πρέπει να γίνει καλύτερη από ό,τι είναι σήμερα. Διότι αυτή η έρευνα δεν απαιτεί πάντοτε χρήματα και υποδομές. Απαιτεί ανοιχτά μυαλά.

Έχοντας γυρίσει ξανά στο πανεπιστήμιο, διαπιστώνω ότι σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς η ποιότητα των φοιτητών είναι πολύ καλύτερη από προηγούμενα χρόνια. Μέσα σε αυτήν την κρίση που μαστίζει την ελληνική κοινωνία, οι ίδιοι οι φοιτητές, οι ίδιοι οι σπουδαστές, είναι εκείνοι οι οποίοι αντιλαμβάνονται τι σημαίνει να οξύνει κανείς το μυαλό για να αντιμετωπίσει αυτόν τον εφιάλτη ο οποίος μας περιβάλλει.

Αυτήν τη δυνατότητα έρευνας που έχει το πανεπιστήμιο πρέπει να την αξιοποιήσουμε. Είναι δυνάμεις που πρέπει να αξιοποιήσουμε, ιδίως στον χώρο των θεωρητικών επιστημών. Στον χώρο των θετικών επιστημών η εργαστηριακή δουλειά παρέχει στα πα-νεπιστήμια τη δυνατότητα να κάνουν έρευνα, ενώ στις θεωρητικές επιστήμες δεν υπάρχει το ίδιο. Εκεί χρειάζεται περισσότερο άνοιγμα. .

Ήδη στον τομέα της Νομικής Σχολής και ιδίως στον τομέα δημοσίου δικαίου, ξεκινήσαμε μία ερευνητική συνεργασία με τη Βουλή. Αυτό μπορεί να γίνει και με πολλούς άλλους χώρους στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα. Και ειδικά στον ιδιωτικό τομέα οι φοιτητές όχι να αποτελέσουν αντικείμενο εκμετάλλευσης, αλλά ακριβώς να μπορέσουν να αναπτύξουν τις δυνατότητες τους και να μπουν πολύ γρηγορότερα στον επαγγελματικό στίβο με τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις.

Ρίξτε μία ματιά περισσότερο σε αυτήν την έρευνα η οποία μπορεί και πρέπει να γίνει μέσα στο πανεπιστήμιο, από το ίδιο το πανεπιστήμιο. Αρκεί να του ανοίξουμε τους ορίζοντές του.

Ένα άλλο ζήτημα το οποίο θα ήθελα να αναφέρω είναι ότι βεβαίως υπήρξαν αρκετές τροπολογίες, που οι περισσότερες από αυτές ήρθαν γιατί είναι αντικείμενο των συζητήσεων οι οποίες έγιναν στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Πώς το εννοούμε το νομοσχέδιο; Έχει αλλάξει σημαντικά σημεία, ακριβώς λόγω της συζήτησης που έγινε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Πώς θα γίνει διαφορετικά αν δεν έλθουν αυτές οι τροπολογίες;

Κι εγώ κατηγορώ ευθέως την πρακτική τροπολογιών που έρχονται σε άσχετα νομοσχέδια και επιπλέον δεν δίνουν -επαναλαμβάνω- την παραμικρή δυνατότητα προετοιμασίας από την πλευρά των Βουλευτών. Εδώ, όμως, οι περισσότερες τροπολογίες είναι προϊόν συζήτησης και κυρίως προϊόν προσαρμογής στις αγορεύσεις και στα θεσμικά, καλώς νοούμενα, αιτήματα των συναδέλφων.

Αναφέρω χαρακτηριστικά το παράδειγμα, το οποίο έρχεται να προσαρμοσθεί σε αυτήν την παρατήρηση που έκανα προηγουμένως για την έρευνα στα πανεπιστήμια. Πολύ σωστά, κύριε Υπουργέ -σας το είχαμε επισημάνει πολλοί, σας το είχα επισημάνει κι εγώ- φέρνετε τη ρύθμιση εκείνη που αλλάζει το ν.4009/ 2011 και συγκεκριμένα το άρθρο 22, αν δεν κάνω λάθος.

Κύριοι συνάδελφοι, ο νόμος έλεγε ότι όταν κανείς εκλέγεται σε ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα σε οποιαδήποτε βαθμίδα και διορίζεται για πρώτη φορά -κι όχι σε εσωτερική εξέλιξη- θα πρέπει επί τρία χρόνια να είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Δεν μπορούσε δηλαδή να είναι μερικής απασχόλησης. Ένας σημαντικός επιστήμονας, παραδείγματος χάριν, ο οποίος εκλέγεται κατευθείαν στην πρώτη βαθμίδα στο πανεπιστήμιο και ο οποίος είναι ήδη καταξιωμένος κοινωνικά, πρέπει να εγκαταλείψει τα πάντα και να έλθει τρία χρόνια μόνο στο πανεπιστήμιο.

Επειδή οι καιροί είναι χαλεποί και επειδή οι μισθοί των καθηγητών, των μελών ΔΕΠ στο πανεπιστήμιο, είναι πλέον τόσο μικροί, ώστε να μην μπορούν να ανταποκριθούν, γι’ αυτό λέτε μέχρι το 2016, κύριε Υπουργέ.

Εγώ σας το λέω, κύριε Υπουργέ ούτε καν μέχρι το 2016. Αυτό είναι ένα κίνητρο που θα ίσχυε ακόμα και αν είχαμε καλούς καιρούς. Είναι κίνητρο αυτό για να προσελκύσεις πετυχημένους ανθρώπους από την κοινωνία για να έλθουν στο πανεπιστήμιο, ανεξάρτητα από το πώς είναι οι καιροί. Πρέπει να δημιουργήσουμε κίνητρα, γιατί σιγά-σιγά δεν βρίσκουν κίνητρα οι άνθρωποι που είναι πετυχημένοι στην επαγγελματική τους ζωή για να έλθουν στο πανεπιστήμιο και να κουβαλήσουν την εμπειρία που έχουν αποκτήσει στην πράξη. Η επιστήμη σήμερα δεν είναι μόνο θεωρία. Σωστά το φέρνετε αυτό, λοιπόν, και το επικροτούμε.

ΝΙΚΗΤΑΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ: Και κυρίως από το εξωτερικό δεν έρχονται.

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ: Και όχι μόνο.

Θα κάνω επιπλέον μια παρατήρηση μόνο. Ρίξτε μια ματιά στην αντίστοιχη παρατήρηση που σας κάνει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής, στο άρθρο 21 παράγραφος 7. Έχετε μία εξουσιοδότηση εκεί. Μιλάτε για τα πολύ σημαντικά ερευνητικά προγράμματα τα οποία προϋποθέτουν φοίτηση, αποφοίτηση, πτυχίο. Και έρχεστε και λέτε εκεί πως οτιδήποτε σχετίζεται με τον προσδιορισμό των προσόντων για την εισαγωγή, τον τρόπο αποφοίτησης, αλλά και όλο το πρόγραμμα, θα γίνεται με απλή υπουργική απόφαση.

Ορθά, κατά την εκτίμησή μου, επισημαίνει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής ότι εδώ δεν πρόκειται, κατά το άρθρο 43 παράγραφος 2 εδάφιο β’ του συντάγματος, για ειδικότερο τεχνικό ή λεπτομερειακό θέμα ή θέμα το οποίο σχετίζεται με τοπικά ζητήματα. Εδώ έχουμε ένα πολύ σημαντικό ζήτημα.

Θεωρώ ότι για δύο λόγους πρέπει να το κάνετε με διάταγμα -μια απλή αναδιατύπωση- ένα διάταγμα με πρόταση του Υπουργού Παιδείας. Γιατί δεν είναι -όπως σας είπα και πάλι- ειδικότερο τεχνικό ή λεπτομερειακό θέμα. Είναι ένα θέμα το οποίο μόνο με προεδρικό διάταγμα μπορεί να ρυθμιστεί.

Και κάτι άλλο, κύριε Υπουργέ. Το προεδρικό διάταγμα είναι σαφές ότι περνά από επεξεργασία από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Η επεξεργασία του Συμβουλίου της Επικρατείας είναι ένα πολύ σημαντικό «φίλτρο» το οποίο σας προϊδεάζει...

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Για ποιο θέμα λέτε;

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι στο άρθρο 21 παράγραφος 7, αυτό που σας λέει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής, η υπουργική απόφαση η οποία εκδίδεται σε ό,τι αφορά τα ζητήματα τα σχετικά με τη φοίτηση, την αποφοίτηση και την εισαγωγή στα επαγγελματικά προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης. Εκεί έχετε βάλει ότι όλα αυτά ρυθμίζονται με απλή υπουργική απόφαση.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Αύριο το πρωί θα το αλλάξουμε απαιτώντας προεδρικό διάταγμα.

….

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ: Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, είναι καλύτερα έτσι, γιατί η επεξεργασία που θα γίνεται, σας απαλλάσσει και από την οποιαδήποτε αγωνία σχετικά με τα θέματα συνταγματικότητας. Αυτή είναι η μόνη παρατήρηση που ήθελα να κάνω.

Ευχαριστώ πολύ και συγγνώμη για την υπέρβαση του χρόνου, κύριε Πρόεδρε.

 


[1] Σελ. 2255, http://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/a08fc2dd-61a9-4a83-b09a-09f4c564609d/ es20141124.pdf

 

Πληροφορίες Ιστότοπου

Η συγκεκριμένη ιστοσελίδα είναι η μοναδική παρουσία του Προκόπη Παυλόπουλου στο διαδίκτυο. Οποιαδήποτε άλλη παρουσίαση σε blogs, facebook, Flicker κ.τ.λ δεν αντιπροσωπεύει τον Καθηγητή Προκόπη Παυλόπουλο.