ΣΗΜΕΙΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ
του
Βουλευτή και Καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών
Προκόπη Παυλόπουλου
στην
ΠΡΟΣΥΝΕΔΡΙΑΚΗ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΝΑΥΠΛΙΟ
για την
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΤΗΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
(Ναύπλιο, 17/04/2010)

 I.    Η προσφυγή στο Δ.Ν.Τ., πρωτόγνωρη και καταστροφική για τον Τόπο, προέκυψε με αποκλειστική ευθύνη του κ. Γ. Παπανδρέου.  Αυτός μας οδήγησε εκεί.  Και σήμερα ζητάει να μοιράσει την, μοιραία και ολέθρια, ευθύνη του με τις λοιπές πολιτικές δυνάμεις και, ιδίως, με τη Ν.Δ.  Ο κ. Σαμαράς τον είχε προειδοποιήσει εγκαίρως: Αυτός και μόνον ευθύνεται, άρα αυτός και το Κόμμα του, το ΠΑΣΟΚ, θα έχουν τις συνέπειες.  Η Ν.Δ. «βάζει πλάτη» όπου πρέπει για την Ελλάδα.  Όχι για τα ψέματα και τα λάθη του κ. Γ. Παπανδρέου και του ΠΑΣΟΚ.

 

 II.    Κατά την τόσο κρίσιμη, για το μέλλον του Τόπου γενικότερα και, άρα, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, συγκυρία η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προωθεί, με εξόφθαλμη ανετοιμότητα και ανευθυνότητα, το σχέδιο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ». Και το επιχειρεί αφενός χωρίς, έστω και στοιχειώδεις, θεσμικές και οικονομικές εγγυήσεις και, αφετέρου, υψώνοντας απροκάλυπτα «σημαίες ευκαιρίας» κομματικού χρωματισμού ενόψει των προσεχών εκλογών για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Τούτη την ώρα λοιπόν είναι ανάγκη, τουλάχιστον για χάρη της πολιτικής αλήθειας, να διαφανεί κατά τρόπο πλήρως τεκμηριωμένο:

¨       Πρώτον, η πραγματική συνεισφορά των Κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας στο πεδίο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

¨       Δεύτερον, η ανακολουθία και η προχειρότητα με την οποία πολιτεύεται σήμερα η Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ προτάσσοντας, ως συνήθως, το κομματικό της συμφέρον έναντι εκείνου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του Τόπου.

 

  1. A.   Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, κατά γενική ομολογία και παραδοχή ακόμη και της τότε ηγεσίας της ΚΕΔΚΕ και της ΕΝΑΕ, βρήκε, το 2004 λόγω της προηγούμενης ανερμάτιστης πολιτικής του ΠΑΣΟΚ, την Τοπική Αυτοδιοίκηση υπό θεσμική και οικονομική κατάρρευση. 
    1. 1.    Αμέσως, ήτοι μέσα στο 2004, ξεκίνησε την προσπάθεια ανόρθωσής της και:

α.   Στον α΄βαθμό (Δήμοι – Κοινότητες) ψηφίσθηκε ο ισχύων σύγχρονος Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων και με το πρωτοποριακό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ» υπερδιπλασιάσθηκαν (χωρίς υπολογισμό μάλιστα των συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα) με 3,5 δισ. ευρώ, για πέντε χρόνια, οι πόροι.  Ενώ με τον περιβόητο «ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ» του ΠΑΣΟΚ δόθηκαν, για επτά χρόνια (1998-2004), μόλις 1,5 δισ. ευρώ.  Ο δε «ΘΗΣΕΑΣ» υπήρξε πλήρως διαφανής, έναντι της απαράδεκτης αδιαφάνειας του «ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ», αφού κάθε δαπάνη του «ΘΗΣΕΑ», ως το τελευταίο ευρώ, αναρτάται ως σήμερα στο διαδίκτυο.  Παράλληλα, από το 2005, καθιερώθηκε, για πρώτη φορά, ο προληπτικός έλεγχος δαπανών μέσω του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο οποίος και επέτρεψε στην Τοπική Αυτοδιοίκηση α΄βαθμού να κάνει εντυπωσιακά βήματα στον τομέα της διαφάνειας, όπως αδιαψεύστως μαρτυρεί, εντελώς ενδεικτικά, ο ετήσιος απολογισμός του Συνηγόρου του Πολίτη, ιδίως δε ο απολογισμός για το 2009.

β.   Στον β΄βαθμό (Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση), με τον ν. 3345/2005,

θεσμοθετήθηκαν και υπερπενταπλασιάσθηκαν, μέσα σε τρία μόλις χρόνια, οι πόροι. Πέραν τούτου ετοιμάσθηκε –και είχε σταλεί στο Γενικό Λογιστήριο προς έγκριση- ο Κώδικας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.  Θυμίζω ότι για δέκα ολόκληρα χρόνια, ήτοι μεταξύ 1994-2004, το ΠΑΣΟΚ είχε αφήσει τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση κυριολεκτικά στην τύχη της, χωρίς οργανωμένο θεσμικό πλαίσιο και, κυρίως, χωρίς πόρους, προσθέτοντάς της μάλιστα το τεράστιο και δυσβάσταχτο φορτίο των προνοιακών, από το οποίο την απάλλαξε επίσης ο ν. 3345/2005.

 

2.   Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, μετά την οικονομική και θεσμική  

ανάταξη  της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ξεκίνησε, στα μέσα του 2008, την προσπάθεια για την μεταρρύθμιση τόσο του α΄όσο και του β΄βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης.  Θέση της τότε Κυβέρνησης και εμού, ως αρμόδιου Υπουργού ήταν, για λόγους σεβασμού των θεσμών, ότι μια τέτοια μεταρρύθμιση προϋπέθετε την προηγούμενη αναγκαία στήριξη των υποδομών και ενίσχυση των πόρων των ΟΤΑ και των δύο βαθμίδων.  Γι’ αυτό, και επειδή η βαθειά παγκόσμια οικονομική κρίση δεν επέτρεπε να υπάρξει αμέσως η ως άνω προεργασία, η μεταρρύθμιση μετατέθηκε, με τη σύμφωνη γνώμη ΚΕΔΚΕ και ΕΝΑΕ, στο χρόνο που οι οικονομικές συνθήκες θα ήταν πιο πρόσφορες προς αυτή την κατεύθυνση.

 

Β. Σήμερα η Κυβέρνηση Παπανδρέου, αγνοώντας προκλητικά τις προεκλογικές δεσμεύσεις της και κάνοντας επίδειξη πολιτικής ανευθυνότητας και ασυνέπειας έναντι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προχωρά στη Διοικητική Μεταρρύθμιση που ξεκίνησε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας:

1.  Χωρίς ουσιαστικό διάλογο για τον Χωροταξικό  Σχεδιασμό.

2.  Χωρίς τεκμηριωμένη ενίσχυση των πόρων –είναι χαρακτηριστικό

 από το προσχέδιο νόμου πως οτιδήποτε αφορά πόρους παραπέμπεται, κυριολεκτικά, στις «ελληνικές καλένδες», μέσω αόριστων εξουσιοδοτήσεων για μελλοντική έκδοση πλειάδας προεδρικών διαταγμάτων και υπουργικών αποφάσεων- χωρίς προηγούμενη πλήρη επιστροφή των παρακρατηθέντων πόρων από το ΠΑΣΟΚ και ενώ η Κυβέρνηση Παπανδρέου επανήλθε δριμύτερη στην τακτική των παρακρατήσεων. Και το πιο εντυπωσιακό αλλά και ενδεικτικό των πραγματικών προθέσεων της Κυβέρνησης είναι πως έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης ομολογεί ευθέως ότι ο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» δεν είναι πρόγραμμα οικονομικής ενίσχυσης των νέων δομών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά πρόγραμμα δραστικής εξοικονόμησης πόρων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ!

3.  Χωρίς τη διαμόρφωση και θεσμοθέτηση των απαραίτητων για τη

μεταρρύθμιση αυτή υποδομών.

4. Χωρίς την πρόσληψη ή, έστω, ακόμη και τον σχεδιασμό  

    πρόσληψης, του απαραίτητου, ιδίως τεχνοκρατικού, προσωπικού.

 

Γ. Πέραν όμως τούτων η Κυβέρνηση Παπανδρέου φαίνεται αποφασισμένη να

προχωρήσει στη θεσμοθέτηση του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» και με τρόπο προδήλως αντισυνταγματικό: Τούτο προκύπτει από το ότι δεν  φαίνεται να υπολογίζει την ερμηνεία των αναθεωρημένων –μετά την αναθεώρηση του 2001- διατάξεων του άρθρου 102 παρ. 2 και 5 του Συντάγματος ως προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, την οποία υιοθέτησε η, εντελώς πρόσφατη, απόφαση 506/2010 του Γ΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας. Με την απόφασή του αυτή το Ανώτατο Διοικητικό Ακυρωτικό ρητώς –και κατά λέξη- αποφαίνεται (ιδίως σκεπτικά 6 και 7) πως για την μεταβίβαση αρμοδιοτήτων από κεντρικά ή περιφερειακά όργανα του Κράτους προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση καθώς και για την κατανομή των τοπικών υποθέσεων στους επιμέρους βαθμούς απαιτείται, σωρευτικώς:

1.      Πριν μεταβιβασθούν νέες αρμοδιότητες, να ερωτάται ο οικείος ΟΤΑ,

τον οποίο αφορά η μεταβίβαση, προκειμένου να ζητηθεί η γνώμη του γι’ αυτήν. Και:

2.      Συγχρόνως με την μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων πρέπει να

         μεταφέρονται οι αντίστοιχοι πόροι.

  1. 2.    Και η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας καταλήγει στο ότι: Σε περίπτωση δε που δεν πληρούνται και οι δύο αυτές προϋποθέσεις, οι ρυθμίσεις ως προς την μεταβίβαση αρμοδιοτήτων στους ΟΤΑ και των δύο βαθμίδων είναι μη νόμιμη ως αντίθετη, κατά τα ανωτέρω, προς τις διατάξεις του άρθρου 102 παρ. 2 και 5 του Συντάγματος.

 

  1. III.    Είναι, λοιπόν, προφανές ότι ο κ. Γ. Παπανδρέου και ο αρμόδιος Υπουργός κ. Ραγκούσης προωθούν τον «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» όχι για το συμφέρον του Τόπου αλλά για ν’ αποκομίσουν –έτσι νομίζουν- στις επόμενες εκλογές για την Τοπική Αυτοδιοίκηση μικροκομματικά οφέλη.  Μέσα αλλά και έξω από τη Βουλή, πάντοτε υπό θεσμικούς όρους,  θ’ αποκαλύψουμε και τις συνέπειες του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» για τον Τόπο και τις σκοπιμότητες του ΠΑΣΟΚ.  Και αν τελικά ψηφισθεί ο σχετικός νόμος όλοι μαζί, στις εκλογές του φθινοπώρου για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, θα δώσουμε και θα κερδίσουμε ως Νέα Δημοκρατία τη μάχη –όπως το κάναμε και το πετύχαμε το 2006- για το καλό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της Χώρας.  Και θα είναι η πρώτη μεγάλη εκλογική νίκη της Παράταξης υπό την ηγεσία του νέου Προέδρου μας, του κ. Α. Σαμαρά.

Πληροφορίες Ιστότοπου

Η συγκεκριμένη ιστοσελίδα είναι η μοναδική παρουσία του Προκόπη Παυλόπουλου στο διαδίκτυο. Οποιαδήποτε άλλη παρουσίαση σε blogs, facebook, Flicker κ.τ.λ δεν αντιπροσωπεύει τον Καθηγητή Προκόπη Παυλόπουλο.