ΜΜΕ - Άρθρα

Η ΚΡΙΣΗ ΤΟΥ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
Αποτέλεσμα ή αιτία της οικονομικής κρίσης;

(στο περιοδικό «ΕΠΙΚΑΙΡΑ», τ. 261 της 30/10/2014)

 Ουδείς μπορεί ν’ αμφιβάλλει πια ότι βιώνουμε την κορύφωση της παραμορφωτικής στρέβλωσης του κλασικού καπιταλιστικού οικονομικού συστήματος.  Η στρέβλωση αυτή είναι απόρροια και της βασικής επιδίωξης του νεοφιλελευθερισμού να προκαλέσει πλήρη ανάπτυξη των αγορών χρηματοπιστωτικών προϊόντων, ανατρέποντας το προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς κρατικού, lato sensu, ελέγχου των αντίστοιχων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων. Και μάλιστα, κατά προκλητική υποτίμηση της δραματικής εμπειρίας του κραχ του 1929.  Η πορεία ανατροπής του ως άνω νομοθετικού καθεστώτος ελέγχου των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων ακολούθησε, grosso modo, την εξής διαδρομή:

Ι. Προηγήθηκε η ευθεία επέμβαση στο τραπεζικό σύστημα, όπως τούτο είχε δομηθεί, από πλευράς ελέγχου του, μέσω του νόμου Glass-Steagall.  

Α. Υπενθυμίζεται ότι ο νόμος Glass-Steagall ίσχυσε στις Η.Π.Α. μετά το 1933, με στόχο την προστασία της αμερικανικής οικονομίας από χρηματοπιστωτικές εκρήξεις ανάλογες εκείνης του 1929.  Την προστασία αυτή επιτύγχανε το κατά τ’ ανωτέρω νομοθέτημα μέσ’ από την εμπέδωση της «τραπεζικής πίστης», δια της οδού της διασφάλισης των καταθέσεων ακόμη και σε περίπτωση χρεοκοπίας μιας τράπεζας.  Το νόμο Glass-Steagall συμπλήρωσαν στην συνέχεια επιμέρους κανονισμοί λειτουργίας του τραπεζικού συστήματος οι οποίοι, μεταξύ άλλων, οδήγησαν και στην καθιέρωση της βασικής διάκρισης μεταξύ «εμπορικών τραπεζών» κι «επενδυτικών τραπεζών», με τις πρώτες ν’ αποτελούν την «ατμομηχανή» στην πορεία κατοχύρωσης της «τραπεζικής πίστης».

hello: 30-10-2014 Η ΚΡΙΣΗ ΤΟΥ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ Αποτέλεσμα ή αιτία της οικονομικής κρίσης; ΕΠΙΚΑΙΡΑ 30/10/2014

 

ΜΜΕ - Συνεντεύξεις

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

στην εβδομαδιαία οικονομική & πολιτική εφημερίδα «F&M VOICE»
και στον δημοσιογράφο κ. Πάρι Κουρτζίδη
(Πέμπτη 16/10/2014)

1.    Η Κυβέρνηση, παρ’ ότι προ ημερών έλαβε ψήφο εμπιστοσύνης, δεν κατόρθωσε να «κόψει» τη συζήτηση για τις ενδεχόμενες πρόωρες εκλογές. Καλώς ή κακώς, η κουβέντα αυτή -προεδρικής εκλογής και πρόωρων ή όχι εκλογών- έχει ανοίξει και πλέον δεν πρόκειται να κλείσει, μέχρι να αποδειχθεί αν μπορεί ή όχι να ξεπεράσει τον «κάβο» της προεδρικής εκλογής, με ευθύνη τόσο της συγκυβέρνησης (βλ. προσωπικές δηλώσεις Βενιζέλου, αλλά και του Αντώνη Σαμαρά), όσο και της αντιπολίτευσης.  Μήπως θα ήταν πιο σώφρον να επέσπευδε ο Πρωθυπουργός αυτή την κοινοβουλευτική διαδικασία; 

Χωρίς να παραγνωρίζει κανείς τις ευθύνες του κ. Ε. Βενιζέλου για την παρατεταμένη εκλογολογία –είναι, άλλωστε, γνωστή η κατάσταση που επικρατεί στο ΠΑΣΟΚ και η οποία θυμίζει πραγματικό «διχασμό κομματικής προσωπικότητας»- η αλήθεια είναι μια: Η μακρά προεκλογική περίοδος που διανύουμε οφείλεται, σχεδόν αποκλειστικώς,, στην Αξιωματική Αντιπολίτευση.  Δηλαδή στην εμμονή του ΣΥΡΙΖΑ που θέλει να χρησιμοποιήσει την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας για να οδηγήσει την Χώρα σ’ εκλογές.  Πρόκειται για έμμεση πλην σαφή καταστρατήγηση του Συντάγματος, η οποία δεν εξυπηρετεί την ομαλή λειτουργία του πολιτικού μας συστήματος.  Κι επειδή στο σημείο τούτο ο κ. Α. Τσίπρας ακολουθεί, δυστυχώς, τον δρόμο που χάραξε ο κ. Γ. Παπανδρέου το 2009, έχω τονίσει επανειλημμένως ότι ο τελευταίος και η πολιτική του τακτική είναι παράδειγμα προς αποφυγήν και όχι παράδειγμα προς μίμηση.  Κατά τα λοιπά, όπως έχω επίσης επανειλημμένως επισημάνει, τέτοια επίσπευση της διαδικασίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας δεν επιτρέπεται κατά το Σύνταγμα.

hello: 16-10-2014 Συνέντευξη στην εβδομαδιαία οικονομική πολιτική εφημ. F & M VOICE και στον δημ/φο κ. Πάρι Κουρτζίδη

   

ΜΜΕ - Άρθρα

Η «ΑΧΙΛΛΕΙΟΣ ΠΤΕΡΝΑ» ΤΟΥ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
 (στην εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» Ανάπτυξη της 12/10/2014)

          Ο φόρος –και, συνακόλουθα, το φορολογικό σύστημα στο οποίο εντάσσεται- μπορεί ν’ ανταποκριθεί στη θεσμική και οικονομική αποστολή του μόνον όταν αφενός είναι αποτελεσματικός, δηλαδή όταν η εισπραξιμότητά του είναι διασφαλισμένη.  Και, αφετέρου και κυρίως, όταν ανταποκρίνεται πλήρως –βεβαίως μεταξύ άλλων συνταγματικών διατάξεων- στον θεμελιώδη κανόνα του άρθρου 4 παρ. 5 του Συντάγματος, κατά τον οποίο: «Οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους».  Δηλαδή στον κανόνα, ο οποίος εγγυάται και την φορολογική δικαιοσύνη υπό την αναλογική της διάσταση.

I.       Κατά λογική ακολουθία, η ανεπάρκεια –κατ’ επιεική φυσικά έκφραση- του φορολογικού μας συστήματος μπορεί και πρέπει ν’ αναζητηθεί από τη μια πλευρά στην ατέλεια των αντίστοιχων φορολογικών νόμων και στην αέναη αλλαγή τους –υπό όρους μάλιστα πρωτεϊκών μεταβολών και οβιδιακών μεταμορφώσεων- που οδηγούν, μοιραίως, και στην αδυναμία διαμόρφωσης «φορολογικής συνείδησης» από την πλευρά των φορολογουμένων αλλά και στην αδυναμία των φορολογικών αρχών να εμπεδώσουν το νομικό καθεστώς, το οποίο καλούνται να εφαρμόσουν στην πράξη.  Και, από την άλλη πλευρά, σε μια βαριά φορολογία, η οποία δεν ανταποκρίνεται, κατά βάση και κατά κανόνα, στον ως άνω κανόνα της φορολογικής δικαιοσύνης που προορίζεται να προστατεύει πρωτίστως τους οικονομικώς ασθενέστερους φορολογουμένους.

hello: 12-10-2014 H "αχίλλειος πτέρνα" του φορολογικού μας συστήματος ΒΗΜΑ της Κυριακής - Ανάπτυξη.

   

ΜΜΕ - Συνεντεύξεις

8-10-2014 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Προκόπης Παυλόπουλος: Ψήφος εμπιστοσύνης για σκληρή διαπραγμάτευση με την τρόικα

         

Με την ψήφο εμπιστοσύνης η κυβέρνηση θέλει να δείξει ότι έχει συμπαγή πλειοψηφία απέναντι στην τρόικα, τονίζει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στον Μιχάλη Ψύλο ο βουλευτής της ΝΔ και πρώην υπουργός, Προκόπης Παυλόπουλος. Με την κίνηση αυτή, σημειώνει ο κ. Παυλόπουλος η κυβέρνηση "δείχνει ότι εκπροσωπεί την πλειοψηφία του ελληνικού λαού και επιπλέον ότι σε αυτή τη διαπραγμάτευση έχει τη δυνατότητα να δράσει και μονομερώς".

 Ερωτηθείς για την απόφαση του πρωθυπουργού να ορίσει ως αντικαταστάτη του στη συζήτηση τον υπουργό υγείας Μάκη Βορίδη, ο κ. Παυλόπουλος υπογραμμίζει: "Ο πρωθυπουργός δεν θα μπορούσε να μετάσχει στη συζήτηση, δεδομένου ότι βρίσκεται εκτός Ελλάδος. Δεύτερον, το ποιον επιλέγει ο πρωθυπουργός για να εκπροσωπήσει την κυβέρνηση είναι καθαρά δικό του θέμα. Είναι καθαρά θέμα δικής του επιλογής, δεν σηματοδοτεί τίποτε παραπάνω. Ο πρωθυπουργός έκρινε ότι ο κ. Βορίδης ήταν ο καταλληλότερος την περίοδο αυτή για να εκπροσωπήσει την κυβέρνηση".

 Αναφορικά με τις διαπραγματεύσεις με την τρόικα, ο βουλευτής της ΝΔ τονίζει: "Γίνεται σκληρή διαπραγμάτευση και αυτό είναι απάντηση σε εκείνους που λένε ότι δεν διαπραγματεύεται η κυβέρνηση. Κάθε άλλο, το βλέπετε. Αυτό διαφοροποιεί την κυβέρνηση από τις προηγούμενες κυβερνήσεις Παπανδρέου και Παπαδήμου που όχι μόνο δεν διαπραγματεύτηκαν ποτέ απολύτως τίποτε, αλλά αποδέχθηκαν τις δεσμεύσεις που είχε επιβάλει η τρόικα την εποχή εκείνη, τις μνημονιακές, και μάλιστα με υπουργούς οι οποίοι ομολογούν πως δεν διάβασαν τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν και με τις οποίες δέσμευσαν και τον ελληνικό λαό και τις επόμενες κυβερνήσεις, όπως τη σημερινή".

 Απευθυνόμενος προς τον ΣΥΡΙΖΑ ο κ. Παυλόπουλος τονίζει ότι "δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ο θεσμός του Προέδρου της Δημοκρατίας για αλλότριους σκοπούς. Το έχω πει επανειλημμένα με όλο τον σεβασμό προς την αξιωματική αντιπολίτευση: Δεν επιτρέπεται να παίζουμε με τους θεσμούς. Έχει κι άλλες ευκαιρίες η αξιωματική αντιπολίτευση να προκαλέσει εκλογές ή να οδηγηθούμε σε εκλογές, αλλά δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ο θεσμός του Προέδρου της Δημοκρατίας. Το παράδειγμα του Γ. Παπανδρέου το 2009 και η τακτική που ακολούθησε τότε είναι προς αποφυγή και όχι παράδειγμα προς μίμηση".

Η συνέντευξη του βουλευτή της ΝΔ και πρώην υπουργού, Προκόπη Παυλόπουλου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ έχει ως εξής:

hello: 8-10-2014 Συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στον δημοσιογράφο κ. Μιχάλη Ψύλο

   

ΜΜΕ - Άρθρα

ΟΙ ΔΟΜΙΚΕΣ ΑΝΤΙΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ
Angela Merkel - Wolfgang Schäuble versus Jurgen Habermas

(στο περιοδικό «ΕΠΙΚΑΙΡΑ» τ. 255 της 18/09/2014)

Η κυβερνητική ηγεσία της Γερμανίας –στην ουσία η κα A. Merkel και ο κ. W.Schäuble, δίχως να παραγνωρίζει κανείς το γεγονός  ότι ο δεύτερος ουδέποτε ξέχασε την εντός CDU «προδοσία» της νυν Καγκελαρίου έναντι αυτού και του Helmut Kohl- διακατέχεται από το σύνδρομο της ψευδαίσθησης ότι η πολιτική «αναπτυξιακής λιτότητας» εμφανίζει ένα διπλό «πλεονέκτημα»: Από τη μια πλευρά «εγγυάται» την ομαλή εξελικτική πορεία της γερμανικής οικονομίας, ιδίως επειδή μεταθέτει extra muros –ήτοι στην υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση και, κυρίως, σ’ εκείνη του μειονεκτικού οικονομικώς νότου- το κόστος της γερμανικής ενοποίησης.  Και, από την άλλη πλευρά, διασφαλίζει την γερμανική οικονομική «επικυριαρχία» τουλάχιστον στην Ευρωζώνη.  Σε σημείο μάλιστα που να καλλιεργείται υποδορίως η «φαντασίωση» πως ό,τι δεν πέτυχε η Γερμανία στην Ευρώπη «manu militari», το καθιστά στις μέρες μας πράξη προσφεύγοντας στις «ερπύστριες» της οικονομικής της υπεροχής.  Στον αντίποδα της γερμανικής κυβερνητικής ηγεσίας, κορυφαίοι εκπρόσωποι του γερμανικού πνεύματος, πρωτίστως στον οικονομικό αλλά και στον φιλοσοφικό χώρο, «κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου» ως προς τις συνέπειες των εμμονών της ηγεσίας αυτής.  Στους ως άνω εκπροσώπους πρέπει βεβαίως να προσθέσει κανείς κι εμβληματικές παλαιότερες φυσιογνωμίες της πολιτικής σκηνής της Γερμανίας, όπως είναι ο Helmut Smith.  Ας μείνουμε όμως, στο πλαίσιο της σύντομης αυτής ανάλυσης, στον εκπρόσωπο του κατ’ εξοχήν αντιπροσωπευτικού γερμανικού πνεύματος, ήτοι εκείνου που διαγράφει τα φιλοσοφικά του ρεύματα στις μέρες μας.  Και ποιος άλλος θα μπορούσε να εκφράσει με πιο γνήσιο τρόπο τα ρεύματα αυτά από την J. Habermas;  Πριν από κάθε άλλη ανάλυση διευκρινίζεται ότι οι θέσεις του J. Habermas εκτίθενται στη συνέχεια ανεξαρτήτως από το αν και κατά πόσο συμφωνεί κανείς μ’ αυτές.  Η καταγραφή τους δείχνει απλώς το μέγεθος των σύγχρονων γερμανικών αντιφάσεων.

I.        Στο υπό διαμόρφωση ακόμη πολιτειακό «μόρφωμα» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο J. Habermas βρήκε την ευκαιρία να «δοκιμάσει» την πρακτική εφαρμογή των θέσεών του αναφορικά με τα χαρακτηριστικά και το μέλλον του «μεταεθνικού» κράτους[1].  Ειδικότερα:

hello: 18-9-2014 OI ΔΟΜΙΚΕΣ ΑΝΤΙΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ, στο περιοδικό "ΕΠΙΚΑΙΡΑ" τ. 255

   

ΜΜΕ - Δελτία Τύπου

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Αθήνα,  29-7-2014

Απαντώντας στις δηλώσεις του Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ κ. Παναγιώτη Ρήγα, αναφορικά με την σημερινή συζήτηση στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας για τον επικεφαλής της ΕΛΣΤΑΤ κ. Α. Γεωργίου, ο Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας και μέλος της Επιτροπής κ. Προκόπης Παυλόπουλος τόνισε τα εξής:

«Παρά την σχετικώς μακρά κοινοβουλευτική του θητεία, φαίνεται πως ο κ. Ρήγας μάλλον αγνοεί στοιχειώδεις κανόνες λειτουργίας των θεσμών του Κοινοβουλίου και των αποφάσεών τους. Προς ενημέρωσή του λοιπόν υπενθυμίζω τ’ ακόλουθα:

    I.        Πρώτον, το αν μια απόφαση Επιτροπής της Βουλής είναι ομόφωνη ή όχι κρίνεται, κατά τον Κανονισμό της Βουλής, αποκλειστικώς και μόνον από τις ψήφους των μελών της κατά τη στιγμή της ψηφοφορίας.  Κατά τούτο λοιπόν η απόφαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, η οποία έκανε δεκτή την πρότασή μου, υπήρξε ομόφωνη, όπως σαφώς προκύπτει από τα σχετικά Πρακτικά.  Το αν κατά τη συγκεκριμένη στιγμή της ψηφοφορίας απουσίαζε ο κ. Ρήγας αφορά τον ίδιο και το ΠΑΣΟΚ, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο καθένας αντιλαμβάνεται τη συνέπεια άσκησης των κοινοβουλευτικών του καθηκόντων.

hello: 29-7-2014 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΓΓ ΤΗΣ ΚΟ ΠΑΣΟΚ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΘΕΣΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ (Α. ΓΕΩΡΓΙΟΥ)

   

Page 3 of 7

Πληροφορίες Ιστότοπου

Η συγκεκριμένη ιστοσελίδα είναι η μοναδική παρουσία του Προκόπη Παυλόπουλου στο διαδίκτυο. Οποιαδήποτε άλλη παρουσίαση σε blogs, facebook, Flicker κ.τ.λ δεν αντιπροσωπεύει τον Καθηγητή Προκόπη Παυλόπουλο.